Geld verdienen met social media? Lees hier hoe je dat doet!8 minuten leestijd

Geld verdienen met social media? Lees hier hoe je dat doet!<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">8</span> minuten leestijd</span>

Wil jij geld verdienen met social media? In dit artikel lees je hier alles over en hoe je dat moet doen.

Allereerst om te beginnen is het belangrijk om te definiëren wat social media is. Met social media doelt men op de applicaties en websites die ervoor zijn gebouwd om mensen content te laten delen. Daar waar de meeste mensen nu toegang hebben tot social media door middel van apps op hun smartphones, vindt deze manier van communiceren haar oorsprong met computers. Social media maakt het mogelijk om, met welke internetverbinding dan ook, zo rechtstreeks als de gebruiker dat wilt, content te delen.

Het feit dat we in staat zijn tot het live delen van foto’s, meningen en gebeurtenissen heeft de manier waarop we leven compleet veranderd. In dit artikel wordt een blik geworpen op de basis van social media en hoe het kan worden gebruikt om een bron van inkomst te realiseren. Kortom, hoe jij geld kan verdienen met social media!

Wat is social media?

geld verdienen met social media 4

Te beginnen met wat social media inhoudt. Social media is een digitale tool dat het voor gebruikers mogelijk maakt om binnen no-time de gecreëerde content te delen met het publiek. Social media bevat een breed scala aan websites en applicaties. Sommige van deze sites en apps richten zich op dat het voor de gebruiker mogelijk is om korte berichten te delen, denk hierbij aan Twitter. Anderen, denk aan Instagram en TikTok, zijn gespecialiseerd in het delen van foto’s en korte video’s.

Wat social media uniek maakt is dat het relatief ongecensureerd is. Daar waar een aantal social media bedrijven een bepaalde limiet hanteren, neem het offline halen van content dat geweld of naaktheid bevat, zijn er een stuk minder regels dan wanneer de gebruiker iets wilt delen door middel van massamedia als de krant, radio of televisie.

Iedereen met enige vorm van een internetconnectie kan zich aanmelden bij een social media account. Ze zijn vervolgens vrij om dat account te gebruiken om content naar keuze te delen. De content die zij delen is zichtbaar voor een ieder die het profiel bezoekt. Dat is overigens compleet afhankelijk van de privacy-instellingen, waar de gebruiker zelf keuzes in kan maken.

Hoe werkt social media?

Daar waar er een grote diversiteit aan social media websites en applicaties zijn, begint de toegang tot een social media app over het algemeen met het aanmaken van een account. Dit aanmaken van een account gebeurt doorgaans door middel van het invullen van een gebruikersnaam en een e-mailadres. Wanneer het profiel is aangemaakt, kan de gebruiker in feite direct beginnen met het maken en delen van content. Zo kun je op Twitter bijvoorbeeld laten weten dat je ook op het platform aanwezig bent, op Instagram een foto delen met een beschrijving of je deelt op Facebook het bericht van iemand anders, waarin de rechten bij de eigenaar blijven.

Afhankelijk van het social media platform, kunnen gebruikers elkaar volgen, elkaar als ‘vriend’ toevoegen of abonneren op het kanaal of profiel van een ander. Social media werkt daarbij met ‘feeds’, dit is waar de gebruiker doorheen scrollt. De social media bedrijven gebruiken algoritmes, dit bepaalt wat je te zien krijgt in jouw ‘feed’. Wat je te zien krijgt is doorgaans gebaseerd op de mensen die je volgt en mensen die betaald hebben om hun content te promoten. Daarnaast gebruiken social media bedrijven hierbij de data van jouw profiel, denk hierbij aan berichten die je leuk vind en video’s die je hebt bekeken.

Verschillende soorten social media

Zoals reeds beschreven, zijn er een heleboel verschillende soorten social media platforms. Daar waar een aantal platforms in meerdere categorieën geplaatst kunnen worden, staan hieronder de meest voorkomende. Bij elke categorie worden wat voorbeelden van social media platforms genoemd.

Sociale netwerken

Sociale netwerken richten zich op het verbinden en uitwisselen van content. De content bevat veelal gedachten, ideeën, interesses en voorkeuren. Voorbeelden van sociale netwerken zijn Facebook en Twitter. Aan dat rijtje valt LinkedIn toe te voegen als een zakelijker sociaal netwerk. Op deze platformen is het mogelijk elkaars berichten leuk te vinden en te reageren op content.

Media-netwerken

geld verdienen met social media 3

Daar waar sociale netwerken zich richten op het uitwisselen van ideeën en gedachten, richten media-netwerken zich op het plaatsen van foto’s en video’s door de gebruiker. Voorbeelden van media-netwerken zijn Instagram en YouTube. Een YouTube-gebruiker kan ervoor kiezen video’s te uploaden, waar anderen deze kunnen ‘liken’ of ‘disliken’. Daarbij is er ook de mogelijkheid te reageren op de video. Als de gebruiker de video leuk vindt, kan hij ervoor kiezen te abonneren op de maker van de video. Zo verschijnt dezelfde maker, met andere video’s, in de ‘feed’ van de abonnee.

Netwerken om te discussiëren

In netwerken die gericht zijn op het voeren van gesprekken en discussies, laten gebruikers reacties achter in de sectie die daarvoor ontworpen is. Andere gebruikers kunnen daar vervolgens op reageren, waarbij het anderen toestaat te reageren op zijn reactie. Op die manier groeien dergelijke discussies. Daar waar blogs kunnen worden gezien als netwerk om te discussiëren, vindt dit het meeste plaats op platformen als Reddit en Twitter.

Geld verdienen met social media

geld verdienen met social media 5

Ondanks dat iedereen zich zo kan inschrijven op vrijwel elk social media platform, is social media enorm belangrijk gebleken in de marketing van bedrijven en ondernemingen. Juist omdat iedereen zich kan begeven op social media! Social media is simpelweg de meest kosteloze manier om met potentiële klanten in contact te komen, in het comfort van jouw bank, stoel, bed, waar je ook maar een internetverbinding hebt.

Er zijn tal van manieren om geld te verdienen met social media, sterker nog; de manieren lijken alleen maar toe te nemen. Zo kan het zijn dat jouw video’s op YouTube veel bekeken worden, mede afhankelijk van de ‘social media marketing’ die je hanteert, maar vooral afhankelijk van de kijker. Het is enorm belangrijk gebleken om te kijken naar wat de doelgroep wilt, om hier vervolgens op in te spelen. Vanaf een bepaald aantal abonnees en een vast aantal uren dat gebruikers jouw video’s hebben bekeken, kun je uitbetaald worden door YouTube.

Dit is op platforms als Instagram niet mogelijk, hier hebben de potentiële bronnen van inkomst een andere vorm. Zo kun je op een bepaald punt gesponsorde content plaatsen. Je ‘posts’ kunnen dan worden gesponsord door bedrijven of ondernemingen. Je hoeft hiervoor geen vaardigheden te hebben tot het ontwikkelen en op de markt brengen van een product of dienst. In het mooiste plaatje hoef je enkel jezelf te zijn en te delen wat voor producten, diensten of merken je gebruikt, gesponsord door de desbetreffende bedrijven.

Bovenstaande is overigens niet alleen mogelijk op Instagram. De bedrijven zijn ook op zoek naar makers van YouTube-video’s om een sectie van hun video te wijden aan een bepaald product, merk of een dienst.

Geld verdienen met social media met een eigen product

Als je al een eigen product of dienst hebt kunt je vrijwel elk platform gebruiken om deze te promoten. Je begeeft je in de wereld van social media marketing, waarin je ervoor kunt kiezen om te investeren in het adverteren. Je bent compleet vrij in het kiezen van een eigen aanpak om je product of dienst onder de ogen van potentiële klanten. Naast dat je over vrijwel heel de wereld van social media links naar je webshop kunt plaatsen, zijn er ook platforms waarop je je producten en diensten kunt verkopen. Voorbeelden hiervan zijn de online verkoopfuncties binnen Facebook en Instagram.

Tot slot is er nog de mogelijkheid om ‘affiliate links’ te delen. Dit zijn links die verwijzen naar een externe website, bijvoorbeeld die van een sponsor. De links zijn dusdanig opgesteld dat wanneer de gebruiker die jouw content bekijkt, via de link gebruik maakt van een product of dienst, de externe website een vergoeding naar jou overmaakt. Jij bent immers degene die de ‘provider’ van de link van een nieuwe klant heeft voorzien.

Naast de bovengenoemde mogelijkheden zijn er nog meer mogelijkheden om online geld te verdienen. Zo schreef ik eerder al een artikel over hoe je succesvol een webshop begint.

De voordelen van geld verdienen met social media

  • Social media is razendsnel. Als je wilt kun je de content rechtstreeks delen. Zo is het lanceren van nieuwe producten nog nooit zo eenvoudig geweest. Veel sneller en voordeliger dan de traditionele verspreiding van nieuws, zij het via de krant, flyers, nieuwsbrieven; social media wint.
  • Er zijn heel wat consumenten actief op social media. Met het lezen van dit artikel consumeer jij ook content. In het ideale plaatje wordt de content gedeeld, waardoor de naamsbekendheid wordt vergroot. Dit kan enorm snel gaan.
  • Social media is meetbaar. Via veel platformen kun je de eigen statistieken bijhouden, denk hierbij aan Facebook, Instagram, YouTube, maar ook Pinterest.
  • Lage kosten; het gebruik van social media is gratis. Het kost de eigenaar van de sociale kanalen enkel tijd om te beheren en onderhouden.

De nadelen geld verdienen met social media

  • Je bent altijd zichtbaar. Dit hoeft niet per definitie als nadeel te worden gezien, maar het kan zijn dan privé en zakelijk moeilijk te onderscheiden is wanneer vrienden en collega’s zien wat je deelt, wat je doet en wanneer je online bent.
  • Gebrek aan privacy is een gevoelig onderwerp. Veel social media platformen geven de gebruiker genoeg opties om de mate van privacy in eigen handen te houden.
  • Kuddegedrag blijkt orde van de dag op social media platformen. Wanneer er iets gebeurt dat gespreksonderwerp van de week wordt of plots massaal gedeeld wordt, is het aannemelijk om er ook even iets over te plaatsen op social media. Het kan zowel negatieve als positieve berichten betreffen. Wanneer 390 mensen een bericht gedeeld hebben dat negatief overkomt, is het voor persoon 391 geen grote opgave om ook op ‘delen’ te drukken. Aan de andere kant, dit kan jouw product of dienst ten goede komen.
  • Tot slot; social media kan enorm tijdrovend zijn. De wereld is enorm klein geworden, zeker als je het relativeert met een paar decennia geleden. Dit maakt dat het geduld van mensen is verminderd, waardoor social media gebruikers vaker de neiging hebben om even snel hun apps te checken. Het constant checken van apps staat steeds vaker in relatie met de term ‘fomo’, wat ‘fear of mission out’ inhoudt.

De vrijheid van een eigen kanaal

Met een eigen social media kanaal ben je in principe vrij om er gebruik van te maken in de mate waar jij gelukkig van wordt. Je kunt ervoor kiezen om te delen en plaatsen, wat en wanneer je maar wilt. Als je een inkomen wilt genereren uit je social media kanalen zul je je wat vaker online moeten begeven, het is immers een vorm van business. Als dingen echt gaan lopen, kan social media je enorm helpen in het opzetten van een eigen business. Des te meer mensen je volgen, des te groter de kans dat je daarin zult slagen. Het kan als vervanging dienen van het 9-to-5 werkmilieu. Er zijn genoeg mensen wiens inkomen op social media tot in de miljoenen draait.

Bottom line; social media komt met een enorme vrijheid, maar het ligt volledig in jouw handen. Het betreft het inspelen op mensen en hun gebruikersgedrag. Er zijn tal van mogelijkheden om social media in te zetten om bronnen van inkomst te genereren of om je product of dienst onder de aandacht te brengen.

Wil jij geld verdienen met social media? Dit leer je met de SMMB training.

In dit artikel heb je gelezen hoe jij met social media geld kan verdienen. Ik heb je alleen nog niet verteld over de training.

Wil jij ook geld verdienen met social media? Dan is dit de training die jij moet volgen.

De training leert jou alles wat jij moet weten zodat jij geld kan verdienen met social media. Dit bewezen systeem heeft al honderden mensen geholpen om succes te behalen.

De trainingen van de masterclass zijn van te voren opgenomen en zijn online beschikbaar. Hierdoor kan je ze in je eigen tempo volgen. Je kunt de lessen bekijken vanaf je desktop of mobiel, overal en wanneer je wil.

Daarnaast maak het niet uit of jij geen technische kennis of ervaring hebt. Alles wat jij moet weten voor stap-voor-stap uitgelegd in deze cursus.

De training is opgezet met één doel: Voor zoveel mogelijk succesverhalen en te gekke resultaten zorgen.

De methodes die worden aangeleerd in de training zijn bewezen door meer dan 297 studenten. Hieruit komen dagelijks talloze succesverhalen. De training heeft een van de beste track-records van Nederland en België op het gebied van online cursussen. 

Wil jij meer leren over een social media marketing bedrijf starten?
Klik op de knop hieronder om direct naar de training te gaan!
Ga direct naar de training!
Over

Hoi, ik ben Pieter! Ik heb inmiddels 10 jaar ervaring met investeren, en voor het eerst bitcoin gekocht in 2013! Op mijn website deel ik alles over beleggen, cryptocurrencies, side hustles en andere manieren van online geld verdienen! Ik dacht altijd dat beleggen voor oude grijze mannen was, maar dat is niet zo! Veel plezier met lezen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*